Hoe weet je of een advertentie succesvol is?

Hoe weet je of een advertentie succesvol is?

In de tijd van de ‘papieren media’ was het erg lastig om te meten of een advertentie succesvol was geweest. In deze tijd, waarin veel online geadverteerd wordt, is het gelukkig wel mogelijk om de online advertenties te beoordelen en te bepalen of deze succesvol is geweest. Aan de hand van deze resultaten, kun je als ondernemer beoordelen of het zinvol is om door te gaan met adverteren of juist niet. Ook kun je aan de hand van deze resultaten beoordelen, of je misschien je de advertentie(campagne) aan moet passen, om juist wel succesvol te zijn. Maar hoe weet je nu eigenlijk of jouw advertentie succesvol is geweest? Dat kun je hieronder lezen!

Doelgroep

Is met je advertentie wel de juiste doelgroep bereikt? Dit is meetbaar, doordat je kunt zien wie uiteindelijk je producten heeft gekocht en of dit de doelgroep is die je voor ogen had. Op het moment dat dit niet het geval is, is het belangrijk om te beoordelen of je de advertentie inhoudelijk aan moet passen, om er wel voor te zorgen dat je de juiste doelgroep bereikt. Een aanpassing kan bijvoorbeeld zijn dat er andere kleuren moeten worden gebruikt, of bijvoorbeeld minder tekst.

Beoordeling van het kanaal

Is er gekozen om een advertentie alleen op sociale mediakanalen te plaatsen? Dan kun je kijken of de advertentie op deze kanalen succesvol is geweest. Als er vooraf doelen zijn gesteld, is dit goed meetbaar. Denk hierbij aan het met van het aantal aankopen dat is gedaan, als gevolg van de advertentie. Ook kan er bij de analyse beoordeeld worden, zeker als de resultaten tegenvallen, of de advertentie wel op het juiste kanaal is geplaatst. Had deze achteraf niet beter op de radio geplaatst kunnen worden, of juist op televisie?

Kwantitatief en kwalitatief meten

Kwantitatief meten bestaat puur uit het meten van de resultaten. Hoeveel mensen hebben de advertentie gezien? Hoeveel van deze mensen hebben ook daadwerkelijk iets gekocht? Hoeveel mensen zijn volger geworden van bijvoorbeeld de Facebookpagina, na het zien van deze advertentie? Ook kan er bij het analyseren van resultaten van advertenties,  ook kwalitatief onderzoek verricht worden. Hierbij wordt er ook gekeken naar bijvoorbeeld het effect op de reputatie van het merk en of de kernwaarden van een merk goed zijn overgekomen. Door zowel kwantitatief als kwalitatief te meten, krijg je een totaalbeeld van de resultaten van een advertentie. Door gebruik te maken van online media monitoring, haal je het maximale uit je advertentiebudget. En dat is precies de bedoeling!