SEO voor ecommerce, checks voor 2022!

SEO voor ecommerce, checks voor 2022!

SEO ecommerce wordt belangrijker dan ooit

Wereldwijd hebben consumenten gekocht in e-commerce. Volgens Statista hebben 2,14 miljard mensen een bedrijf online bezocht in 2021, met een omzet van in totaal 4,9 biljoen USD, en tegen 2025 zullen die aantallen naar verwachting escaleren tot meer dan 7,4 biljoen USD. Het is van cruciaal belang op te merken dat 75% van de online shoppers zich tot Google wenden voor product onderzoek voordat ze een aankoop doen. Dit betekent dat SEO ecommerce een absolute must is. De kansen zijn al groot: vanaf 2020 wordt een magere 2,17% van de bezoeken aan e-commercesites ooit omgezet. Als uw producten op geen enkel Google-oppervlak verschijnen, zijn die kansen vrijwel nul. Het belang van e-commerce marketing spreekt dus voor zich.

Deel en structureer productgegevens om in de juiste kanalen te verschijnen Amazon's aandeel in e-commerce is enorm, vooral in de VS, waar het verantwoordelijk is voor meer dan 40% van alle gegenereerde online retail dollars. De beste manier om tegen een reus op te komen, is door op de schouders van een andere reus te rijden: Google. Producten kunnen op elk van de zes oppervlakken (dwz kanalen) op Google worden weergegeven:

1. Google Zoeken:

Product informatie wordt in tekst weergegeven op Google SERP's.

2. Google Afbeeldingen:

E-commerceproducten kunnen worden weergegeven in Google Afbeeldingen-zoekopdrachten en zullen duidelijk worden onderscheiden met een producttag.

3. Google Lens:

Productinformatie kan verschijnen wanneer deze wordt geïdentificeerd door Google Lens, de camera-app voor mobiele apparaten van Google.

4. Google Shopping:

Er kan een verbeterde productvermelding verschijnen op het Google Shopping-tabblad op mobiel of desktop.

5. Google-bedrijfsprofiel (GBP):

Een Google-bedrijfsprofiel kan tegelijkertijd fungeren als een vermelding en als miniatuur-etalage voor uw producten.

6. Google Maps:

Producten kunnen worden geüpload met voorraad locatiegegevens om te worden geactiveerd in Google Maps-resultaten. Productgegevens delen met Google

Google Merchant Center

Een van de beste SEO-best practices voor e-commerce (wat Google betreft) is om het Google Merchant Center te gebruiken. Hier kunnen retailers productfeeds indienen die worden verwerkt in het soort gestructureerde gegevensformaat dat Google het meest smakelijk vindt. In de eenvoudigste vorm koppelen gestructureerde gegevens een attribuut met een waarde voor gemakkelijke verwijzing, bijvoorbeeld het attribuut 'kleur' ​​met de waarde 'blauw'. Hoe meer informatie u over een product verstrekt, hoe groter de kans dat Google het ophaalt voor specifiekere zoekopdrachten. Een Google Merchant Center-account is gratis.

Strategisch een e-commerce website lanceren

Natuurlijk staat u te popelen om uw nieuwe productlijn of merk te lanceren. Volg deze SEO-checklist voor uw e-commercewebsite om echter een betere zichtbaarheid in de zoekresultaten te garanderen:

• Heb ik het eigendom van de site geverifieerd via Google Search Console?

• Heb ik een sitemap beschikbaar gesteld aan Google voor indexering , hetzij via een Robots.txt-bestand of rechtstreekse indiening?

• Zal ik producten beschikbaar hebben bij de lancering? (Als dat niet het geval is, kunt u een 'splash'-pagina of lander overwegen om in de tussentijd merkbekendheid en opwinding op te bouwen.)

• Heb ik een plan voor het verzenden van producten?

Verzamel kwaliteitsproductrecensies

Product recensies van hoge kwaliteit helpen bij het opbouwen van cachet bij zowel zoekgebruikers (als sociaal bewijs) als zoekcrawlers (als een signaal van bekendheid) - een van de beste SEO-praktijken voor e-commerce is om er meer van te verzamelen. Gedetailleerdere en genuanceerdere recensies (bijvoorbeeld het tonen van kennis over andere producten in dezelfde categorie, van dezelfde fabrikant/leverancier, met originele afbeeldingen/video's) hebben niet alleen invloed op betere klikfrequenties (CTR's), maar geven Google ook meer uitgebreide gegevens. waarmee u verwante producten kunt aanbevelen en onderscheidende kenmerken kunt benadrukken.

Stroomlijn de URL en sitestructuur

Een ander belangrijk aspect van SEO voor e-commerce websites is 'crawlbaarheid', oftewel de mate waarin een pagina navigeerbaar is door webcrawlers, zoals Googlebot. Dit zorgt ervoor dat alle product pagina's correct worden geïndexeerd. Om dit te vergemakkelijken:

1. Structureer URL's verstandig en consistent (volgens categorie, subcategorie, etc.), neem maatregelen om meerdere URL's voor dezelfde inhoud te voorkomen (bijvoorbeeld een aparte URL voor het SKU-nummer van een product) en om productvarianten correct te identificeren met de ?key =waarde URL-parameter (bijv. kleur=blauw). Anders kan Googlebot ze afwijzen als dubbele inhoud.

2. Benadruk sitenavigatie en interne links. Zorg ervoor dat er logische paden zijn tussen categorie-, subcategorie- en productpagina's. Alle categorieën en belangrijke subcategorieën moeten toegankelijk zijn via navigatiemenu's. Google raadt ook aan om gestructureerde gegevens aan pagina's toe te voegen voor extra context.

Knop omhoog UX

Als u een groot aantal producten heeft, met name binnen een enkele categorie, zijn er een paar routes die u kunt nemen om inhoud stapsgewijs te laden, elk met een unieke invloed op de gebruikerservaring (UX):

1. Paginering: de producten opsplitsen in een bepaald aantal resultaten per pagina en gebruikers gekoppelde paginanummers of aanwijzingen geven (bijv. "volgende", "vorige", "eerste" of "laatste") voor navigatie

2. Meer laden: de gebruiker klikt op een knop om de eerste reeks weergegeven resultaten uit te vouwen

3. Oneindig scrollen: weergegeven producten blijven laden terwijl de gebruiker blijft scrollen Het is absoluut noodzakelijk om een ​​soort van incrementeel laden te implementeren voor paginasnelheid en naleving van Core Web Vitals . Als u ervoor kiest om de pagineringroute te volgen, moet u ervoor zorgen dat u <a href>-tags opneemt om Googlebot te helpen de relatie tussen paginavolgorde te begrijpen, om elke pagina een eigen URL toe te wijzen met behulp van een queryparameter zoals ?page=n , en om de "noindex" robots-metatag als uw e-commercesite een filterfunctie bevat voor dezelfde lijst met resultaten. Uiteindelijk komt SEO voor e-commerce neer op organisatie. Of uw site nu wordt bekeken door mensen of crawlers, zorg ervoor dat deze is gestructureerd volgens een duidelijk gedefinieerde interne logica.