Verbeter de online vindbaarheid voor jouw bedrijf op deze manier

Verbeter de online vindbaarheid voor jouw bedrijf op deze manier

Marketing is onmisbaar

Veel mensen zijn niet bekend genoeg met marketing om het zelf op te pakken. Toch is het van belang om goed online vindbaar te zijn voor jouw (potentiële) klanten. Vindbaarheid creëren is een lastig project. Vooral voor kleinere bedrijven. Maar hoe doe wordt je met jouw bedrijf online goed vindbaar? In deze blog helpen wij jou graag verder met succesvol online vindbaar worden!

Marketing is een continu groeiend en vernieuwend. Daarnaast heeft iedere branche er mee te maken. Zo zie je steeds professionelere websites, actieve social media bedrijfsaccounts en veel promotie materiaal. Natuurlijk wil je dat jouw diensten of producten zichtbaar zijn voor de (potentiële) klant. Alleen is het vaak lastig rangschikken in zoekresultaten zoals bij Google.

Het makkelijkste is de werkzaamheden uitbesteden aan bijvoorbeeld een marketingbureau of marketing ZZP'er, echter brengt dit al snel veel kosten met zich mee. Het gemiddelde uurtarief van een ZZP'er bedraagt circa €50,- tot €100,-. Een marketingbureau rekent al snel €70,- tot €150,-. Hierdoor lopen kosten al snel op en dit maakt het vrijwel onbetaalbaar voor veel kleine bedrijven om de gehele marketing uit te besteden. Wel zou je eventueel delen van de marketing kunnen uitbesteden die lastiger zijn of veel tijd kosten. Zo kan je bijvoorbeeld de online vindbaar uitbesteden. Dit wordt voornamelijk gegenereerd d.m.v. linkbuilding wat erg veel tijd en enige expertise vereist.

Opbouw van de online vindbaarheid

Online gevonden worden met jouw producten/diensten en website bestaat uit veel verschillende componenten. De online vindbaarheid heeft een betaald gedeelte (Search Engine Advertising, afgekort als SEA) en een gratis gedeelte (Search Engine Optimalisatie, afgekort als SEO). Het is belangrijk om te beginnen met de basis SEO van jouw website. Gebruik je voor jouw website wordpress? Dan is het handig om plugins te installeren die jou kunnen helpen bij dit proces. Hiervoor kun je bijvoorbeeld Rankmath of Yoast downloaden. Dit maakt het proces van SEO instellingen optimaliseren een stuk makkelijker. De plugins geven namelijk door middel van eenvoudige checkboxes op de webpagina’s aan of je voldoet aan de criteria voor een goede SEO opbouw. Zo moet je per pagina voldoen aan o.a. goede headers, hoeveel woorden en zoekwoorden.

Marketingtermen voor dummies

Soms is het lastig om marketingtermen te begrijpen, vandaar dat hieronder een lijstje is weergeven om het je wat makkelijker te maken. Zo kun je de eerder genoemde SEO criteria beter begrijpen en het zelf voor jouw website instellen:

- Keywords; dit zijn de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Het is handig om hiervoor zoekwoorden onderzoek te doen. Zo kun je de SEO en SEA difficulty achterhalen (hoeveel andere bedrijven focussen op de zoekwoorden en hoe vaak wordt het gezocht door mensen). Hiervoor kan je tools gebruiken als Ubersuggest of Ahrefs.

- Focus keyword; het belangrijkste zoekwoord van de webpagina. Het focus keyword plaats je aan het begin van een webpagina tekst. Daarnaast verwerk je het focus keyword in onder andere de h1 (hoofd header) en alt-tekst van een afbeelding.

- Subheadings; dit zijn de overige headers en worden vaak aangeduid met h2, h3, h4 en zo verder.

- Keyword density; hoe vaak komen de ingestelde zoekwoorden voor? Het is belangrijk niet te vaak de zoekwoorden op te sommen in de hoop zo hoog in de zoekresultaten te komen. Ook te weinig gebruik maken van de zoekwoorden is niet voordelig voor de keyword density. Om de juiste hoeveelheid te bepalen kan je zowel Rankmath en Yoast gebruiken. Ze geven aan (onder menu onderdeel; additional kop) of je voldoet aan de correcte keyword density.

- Linking; bij iedere webpagina is het van belang om te doen aan linking (linkbuilding). Linkbuilding kan external en internal zijn. External linking is het verwijzen vanuit jouw webpagina naar andere websites en internal linking is het verwijzen naar andere eigen webpagina’s. Zo creëer je een ketting van informatie voor de klant. Let bij external linking op belangrijke SEO scores van de webpagina's die jij wilt dat naar jouw linken. Belangrijke SEO scores om op te letten zijn; domain authority, page authoriy, citation flow en trust flow. Deze scores zijn te achterhalen door marketingtools als Mangools te gebruiken.

- Alt-teksten; afbeeldingen die je op jouw website plaatst kan je instellen met zogenoemde alt-teksten. Dit is de omschrijving van afbeeldingen (alt-tekst is wat anders dan afbeelding titel). Het vertelt zoekmachines waar de afbeeldingen over gaan. Zorg ervoor dat iedere webpagina die jij beter wilt laten rangschikken een afbeelding heeft met goede alt-tekst (bijvoorbeeld van focus keyword). Daarnaast zijn afbeeldingen ook visueel aantrekkelijk voor de klant.

Voor hulp bij marketing adviseer ik om eens een kijkje te nemen op de website van SEO tools voor beginners. Hier vind je zowel gratis als betaalde marketing en design tools. Zo kun je gemakkelijk tools vinden die je kunnen helpen bij het achterhalen van de SEO status van jouw website, zoekwoorden onderzoek en het instellen van de SEO. Daarnaast vind je er tools voor hulp bij SEA en design (foto's bewerken, afbeelding creëren en video's bewerken). Met deze handige tool lijst kan je kosten en tijd besparen op je werkzaamheden. Alleen al met de gratis tool van Unsplash (alternatief van Shutterstock) kan je per maand al minimaal €50,- besparen.

Marketing is een continu proces

Zodra de basis SEO instellingen in orde zijn kan je verder met maandelijkse marketing werkzaamheden om de vindbaarheid te verhogen. Regelmatige content toevoegingen die aansluiten bij de zoekresultaten van klanten is hierbij een vereiste. Weet je niet wat voor content je moet plaatsen? Ook hiervoor zijn handige marketingtools die je helpen goede content te vinden. Er zijn zelfs tools die de content voor jou schrijven. Zo hoef je het alleen na te lezen, corrigeren en aan te vullen met persoonlijke aspecten.

Om actief met marketing en vindbaarheid bezig te zijn is het belangrijk actief te zijn op diverse social media platformen die aansluiten bij jouw (potentiële) klanten. Zo kan je bijvoorbeeld twee keer per maand content posten. Deze content kan gaan over: diensten en/of producten toelichten, nieuws melden, ontmoet het team en leuke tips of weetjes. Actief zijn op social media zorgt voor interactie met klanten.

Verder zijn belangrijke maandelijkse werkzaamheden goede linkbuilding. Begin bij het online representatief zijn op review websites, startpagina’s en blogwebsites. Hierdoor wordt jouw website in de ogen van zoekmachines betrouwbaarder. Het is als het ware een bevestiging dat die website met jouw website geassocieerd wilt worden.