Waarom slaap je eigenlijk?

Slaap, we hebben het allemaal nodig. Je zou denken dat als je slaapt dat de hersenen in een bepaalde rustmodus staan. Maar hersenen zijn voornamelijk aan het verwerken. Bij de meeste gevallen is het zo dat als je slaapt, je de ogen dicht hebt. Het bij bewust zijn is minder maar het bewustzijn is er nog steeds. Een volwassene slaapt ongeveer 7-8 uur per nacht. Terwijl 8-9 uur slaap nodig is om je weer topfit te voelen. Natuurlijk verschilt dit per persoon.

Wat doet je lichaam in je slaap?

Gedurende de nacht is het lichaam nog steeds aan het werk. Alleen werkt het minder hard dan overdag, vanwege inactiviteit. Het lichaam is bezig met het herstellen van het volgende tijdens de slaap: Immuunsysteem, spierweefsel en het op peil houden van de hormoonspiegel. Stofwisseling, hersenactiviteit, spijsvertering en het op gang houden hiervan wordt verminderd.

Vind je dat je er ’s morgens lichamelijk op je best uitziet? Dat kan kloppen. Tijdens je slaap verlies je namelijk vocht, door transpireren en door het ademhalen. Tijdens de slaap heb je een verlaagde bloeddruk. Een grappig lichamelijk verschijnsel is dat je opgewonden kunt raken, bij zowel mannen en vrouwen versnelt namelijk de doorbloeding. Overige darmgassen worden ‘gereleased’, al je spieren ontspannen en dus ook je kringspier.

Het lichaam maakt ’s nachts collageen aan, een eiwit voor lichaamsdelen. het maakt bloedvaten stevig, is goed voor botten, spieren, tanden, het ondersteunt de organen en je huid. ’s Nachts maakt het lichaam het meeste aan van dit stofje. Logisch dus dat ze een ‘power nap’ ook wel een ‘schoonheidsslaapje’ noemen!

Heb je wel eens het gevoel dat je naar beneden valt? Of dat je van een afstapje stapt? Dat noem je een hypnagoge schok oftewel een slaapstuip. Stress, angst of een verstoorde nachtrust kunnen hiervan de oorzaak zijn. Soms kun je ook een mini REM-slaapje hebben.

Welke stadia aan slaap zijn er?

  1. Doezelen

Wat gebeurt er? In dit stadium van doezelen kun je al dromen. Verder wordt de activiteit in de hersenen trager, dichtvallende ogen en afnemingen van spanning in de spieren. Vaak duurt dit ongeveer 10 minuten.

  1. Inslapen

Wat gebeurt er? Spanningen in de spieren die nog verder afnemen samen met bewegingen in de ogen. Het bewustzijn wordt hierbij steeds minder. In dit stadium van de slaap ben je nog makkelijk te wekken.

  1. Vaste slaap

Wat gebeurt er? Activiteit in de spieren en verdere bewegingen met de ogen nemen volledig af. De ademhalingen en hartslagen worden trager en krijgen regelmaat. In dit stadium van vast slapen ben je moeilijk te wekken.

  1. REM-slaap

REM staat voor Rapid Eye Movements (snelle oogbeweging) een soort fase slaap. Naast REM-slaap is er ook nog non-REM-slaap. In dit stadium van de slaap zijn de hersenen super actief. Alleen ben je je nergens van bewust. De spieren zijn helemaal verlamd, de enige bewegingen die je kunt maken is met de ogen. De wel genoemde Rapid Eye Movements. Je ogen doen dit om informatie te verwerken.

Wat zijn veel voorkomende problemen?

Veel voorkomende slaapproblemen zijn: Het hebben van nachtmerries, praten in je slaap, een jetlag, plassen in bed, wandelen in je slaap, verlamming van slaap, knarsen van de tanden, snurken of slapeloosheid.

Wat kan helpen?

Een gekoelde slaapkamer door bijvoorbeeld een open raam, het lichaam kan namelijk geen warmte kwijt in een niet-gekoelde slaapkamer. Goede ventilatie, geen harde geluiden en een donkere slaapkamer is het best. Een ritme opbouwen is goed voor je lichaam. Het hebben van vaste tijden voor het naar- en uit bed gaan.

Je kunt een boek lezen, bijvoorbeeld deze: Hoe perfect slapen in 7 stappen?Of een app downloaden met rustgevende muziekjes of natuur geluiden, oordopjes en slaappillen kunnen vaak ook helpen. Zorg ervoor dat je een goed hoofdkussen en dekbed hebt die de nek en dus de ruggenwervel goed ondersteund, dat geldt ook voor je matras.

Wist je dat… een mens 33,3% van zijn/haar leven slaapt?

Wist je dat… er 80 soorten slaapstoornissen bestaan?

Wist je dat… de aanmaak van collageen afneemt na je 25e?