Je depressie ten einde met mindfulness

 

Mindfulness is zo oud als de weg naar Rome. Toch is het pas recent weer opgepakt als de best bewezen behandel methode tegen depressie. Dat komt omdat je met mindfulness technieken leert die je beter om leren gaan met tegenslag. Als er vervelende dingen gebeuren hebben we vaak de neiging op ze te negeren door afleiding te zoeken of door er tegen te gaan vechten. Mindfulness leert hoe je dingen kunt accepteren, zonder de dingen te veranderen toch rust vinden. Dat hoeft natuurlijk alleen bij dingen die je niet meer kunt veranderen, dus waar verzet toch al geen zin meer heeft. Dit is vaak het geval bij depressie, constant vechten tegen gedachten en emoties die er toch al zijn.

Hoe zorgt mindfulness voor meer acceptatie?

Mindfulness leert je hoe je uit je hoofd kunt blijven. Je hoeft de gedachten niet te blokkeren, je kunt ze simpelweg iets minder aandacht geven. Zorg er voor dat je naast de gedachte nog een andere prikkel in je aandacht hebt, maar niet uit welke. Hierdoor zal de gedachte oppervlakkig blijven, hij gaat wel door, maar verder op de achtergrond. Hierdoor kan je gedachte nooit heel emotioneel en depressief worden.

Het beste kun je je lichaam gebruiken als extra prikkel om uit je hoofd te blijven. Je lichaam geeft je namelijk allerlei informatie over je verhouding tot het moment. Vaak zegt je hoofd iets anders dan je lichaam, omdat het iets niet in wil zien. Dit maakt voelen dan ook lastig, vooral als je depressief bent. Depressie zorgt voor veel verzet tegen het moment, waardoor je lichaam gespannen aan voelt. Blijf echter maar vooral voelen, het gevoel kan namelijk nooit zo ontploffen en naar worden als je gedachten.

Hier vind je veel meer info over de relatie tussen mindfulness en depressie. Kun je niet wachten om te beginnen doe dan onze gratis online cursus!